Na maďarském okruhu Hungaroring tradičně zahajovala okruhová sezóna. Nechyběl u toho ani brněnský tým KT motosport,který se tentokrát přebarvil jednotně do zelena. A to kompletně. Počínaje závodními speciály, ale také kombinézami jezdců a také mechaniků. Nyní se pak v týmových dílnách pilně pracuje na přípravách vozů na další závod, který se uskuteční v polovině května na rakouském Red Bull Ringu.
V pátek a částečně i v sobotu účastníkům úvodního podniku letošního šampionátu na 4381 metrů dlouhém okruhu, známém i třeba ze závodů formule jedna a kam se letos chystá WTCC ( o tomto víkendu) i třeba DTM, vůbec nepřálo počasí. V sobotu odpoledne ale vytrvalý déšť ustal a trať postupně vyschla a na suchu se závodilo i v neděli. Mezi jezdce, kterým voda na trati evidentně nevadila a naopak si ji pěkně užívali, byl právě Marek Fried, který usedl kromě tradičního dvoulitru také do týmové novinky, Lotusu Evora se čtyřlitrovým osmiválcem ( s motorem BMW).
A přestože to byly první kilometry vozu na vodě, nastavení podvozku na mokrou trať se vyloženě povedlo. Svědčila o tom nejen Markova dravá jízda ve vodní tříšti, ale především absolutně čtvrtá příčka v kvalifikaci ve slušně naplněném poli pro sprinty nejsilnějších vozů D4.„Hlavním cílem bylo odzkoušení vozu v plném nasazení. Tímto úkolem pověřil šéf týmu Tomáš Kusý Marka s cílem srovnat jízdní vlastností obou vozů. Počasí ale první jízdě nepřálo a vše se odehrávalo za vydatného deště. Jak se ukázalo, právě déšť vozu nejvíce vyhovoval,“ řekl Markův dědeček a zároveň neodmyslitelná součást týmu, Rudolf Fried.
V zimní pauze brněnský tým pro nadcházející sezónu připravoval také Lotus Exige s třiapůllitrovým šestiválcem, ale k jeho prvnímu nasazení by mělo dojít až v průběhu sezóny. Změnou, viditelnou na první pohled, pak je jednotné zbarvení.
K prvnímu závodu letošní sezóny nakonec vyrazil tým z jihomoravské metropole v pozměněné sestavě, způsobené zdravotními problémy Milana Zahradníčka. To je další jezdec, který bude letos s jedním z Lotusů Exige GT nově startovat, i když jinak s týmem spolupracuje již delší dobu. Proto se v tréninku ve třídě do 2000 ccm nakonec objevila osvědčená dvojice Mandelík a Fried. Ta potvrdila, že chce pokračovat v úspěších z předchozích sezón.
Double mezi dvoulitry
Nejlepší výsledek tým o víkendu zaznamenal hned v prvním závodu „dvoulitrů“, kdy dvojice Marek Fried a Petr Mandelík vybojovala tzv. double a konkurenci ujela „o parník“. Přitom v tomto závodu startovaly celkem tři desítky vozů jezdců z několika zemí. Zajímavostí pak bylo, že hned za dvojicí zelených vozů startoval mladičký maďarský trucker Benedek Major.
Do odpoledního nejdelšího závodu víkendu , tzv. Endurance, čili dvouhodinovky, která se již jela za na suché trati, na kterou nakukovalo dokonce i sluníčko, vyrazila osvědčená dvojice Petrů - Mandelík a Levíček. Na úspěch ze sprintu ale kvůli technickým problémům nenavázali a stejně tak ne zcela podle představ dopadl sprint nového týmového čtyřlitru. Další úspěch si ale tým připsal opět v nedělním sprintu dvoulitrů. I když tentokrát oba Brňáci našli přemožitele. Ale všichni mohli sledovat krásný závod, kdy do poslední chvíle nebylo jasné, kdo vyhraje.
Z pole position tentokrát startoval Petr Mandelík, zatímco Marek Fried vyrážel z řady druhé. Mandelík výborně odstartoval a ujal se vedení, i když v závěru úvodního kola se jeho týmový kolega dostal před něj. Jenže pak se přiřítil Srb Zoran Kastratovič s Renaultem Clio, kterému v úvodním závodu patřila „až“ pátá příčka, a postupně oba zelené Lotusy předjel. Petr Mandelík sice nic nevzdával a jezdil na dohled soupeře s modrým vozem, několikrát se pokusil i o předjetí, ale Kastratovič se těmto pokusům ubránil a navíc neudělal žádnou chybu, které by Mandelík využil. „Na rovince mi vždy ujel,ale v zatáčkách jsem se zase dostal těsně za něj. Předjet jej se mi nepodařilo, ale opravdu nádherně jsem si až do posledních metrů závodu zazávodil,“ poznamenal stříbrný Petr Mandelík.
Zato Marek Fried, který v úvodu jezdil rovněž těsně za uvedenou dvojicí, musel nakonec dokonce dvakrát během této své půlhodinky zastavit. Nakonec se mu podařilo opět nastartovat a vrátit se do závodu a vzhledem k tomu, že špička ( včetně Marka) měla na soupeře veliký náskok, dojel na třetím místě. V rámci ESET cupu pak dvojice získala stejně jako v sobotu double. Perličkou byla i kvalifikační zastávka Frieda v závěru měřených jízd. Vůz se totiž na trati zastavil, ale Marek identifikoval závadu, jako spadlé lanko plynu, „nahodil“ jej a mohl opět závodit, zatímco v depu již začínali mít jeho kolegové obavy, že testuje kačírek podél trati nebo svodidla, když dlouho nepřijížděl ….. Výpadek Evory v první jízdě pak způsobil prasklý tlumič výfuku a nebezpečí požáru vozu. Proto Marek vůz odstavil, aby se neopakovaly dramatické chvilky z loňské VC Slovenska.
Celková bilance týmu z Maďarska tak činí zisk čtyř medailí a příslibem do budoucnosti je jistě i nejsilnější týmový speciál. Konkrétně jedné zlaté, dvou stříbrných a jedné bronzové. K tomu navíc dva double v rámci ESET cupu 2014. A co nejsilnější týmová novinka ?? “Čtvrté místo v kvalifikaci na novém voze před celou plejádou vozů Ferrari, Mercedes SLS, Porsche, BMW a ostatními je důkázem, že směr, kterým se vývoj vozu ubírá, je správný a po vychytání "dětských nemocí" bude vůz tradičním účastníkům vyrovnaným soupeřem,“ zhodnotil v zastoupení šéfa týmu Tomáše Kusého novinku Rudolf Fried.
Evora si navíc prvenství již připsala : zvuk motoru hřměl totiž nad tratí nejzvučnějí a nejhlasitěji J)
Další body do českého i zónového šampionátu, ale také do ESET cupu budou ve hře již brzy na rakouském Red Bull Ringu, kde šampionát pokračuje o víkendu 16.-18. května.
Sestava KT motosport na Red Bull Ring 2014:
sprint do 2000 – Petr Mandelík, Milan Zahradníček
sprint nad 3500 – Marek Fried
endurance – Petr Mandelík/ Petr Levíček (do 2000)
Pavel Jelínek
Tisková informace KT motosport
V Brně 30. dubna 2014