Výběr pneumatik není jednoduchou záležitostí. Pamatujte, že pneumatiky
jsou jediným spojením vozidla s vozovkou, a tato styčná plocha má rozměr
o velikosti lidské dlaně.
Než začnete vybírat pneumatiky, měli byste se zamyslet nad několika
otázkami:
- kdy budu jezdit
- kde budu jezdit
- kolik prostředků můžu investovat
Při výběru pneumatik vycházejte z údajů uvedených ve velkém TP a podle rozměru disků, na které budete pneumatiky obouvat.
Rozměry pneumatik – šířka, profil, průměr
Co znamenají tyto tři základní parametry, podle kterých se
musíme řídit?
Šířka je uváděna v milimetrech, profil je výška bočnice pneumatiky a
průměr ráfku je uváděn v palcích.
Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové
pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr
máte uveden v TP.
Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena
v milimetrech.
Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření
výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113
mm.
Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává
vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem
ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54cm). Na jedné nápravě
by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce atd.
Nosnostní index
Nosnostní, nebo také hmotnostní index udává, jaké maximální
zatížení může jedna pneumatika unést.
Bývá udáván za rozměrem, např. ve tvaru „195/65 R15 95H“. Hodnota
v indexu 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Hodnota indexu Ni je uvedena v TP,
není možné použít nížší hmotnostní index, vyšší je možné
použít, takto zesílená pneumatika bude mít tužší bočnici.
Rychlostní index
Rychlostní index udává, na jakou maximální rychlost je pneumatika
stavěna.
U zimních pneumatik může být RI nižší, než jaký je uveden v TP.
Upozornění na tuto nižší maximální rychlost by mělo být umístěno
uvnitř vozidla v zorném úhlu řidiče. Řidič by z bezpečnostních
důvodů neměl překročit rychlost uvedenou na pneumatice.
Typy dezénů
Rozlišujeme několik základních typů dezénů, a to symetrický,
asymetrický a směrový.
Symetrický – symetrickou pneumatiku je možno
umístit na vozidle na libovolnou pozici.
Asymetrický – vnitřní strana dezénu se liší
od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní
strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na
vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu
v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou
pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside,
inside), kterou je třeba při montáži dodržet.
Směrový (šípový – každá pneumatika má
šipkou označen směr otáčení.
Dále se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se
používá na supersporty.
Hloubka dezénu
Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm
u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik.
Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv.
indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž
1 ,6 mm. Pokud se začnou sjíždět i tyto, je nejvyšší čas na výměnu
pneumatik. U zimních pneumatik, kde je povolena minimální hloubka dezénu
4mm.
Při provozu na více ojetých pneumatikách vzorek nedokáže spolehlivě
odvádět vodu a zvyšuje se pravděpodobnost smyku či aquaplaningu.