Benzin, nebo diesel?
Při koupi vozu je na místě řešit otázku benzinového nebo dieslového
motoru. Jaké jsou hlavní výhody a nevýhody obou z nich?
Benzinový motor je levnější, ale naftový zase úspornější. Kde tedy
hledat optimální řešení a kde začíná ta zmíněná úspora, jesliže
vůz budu využívat ke krátkým cestám, a jaký motor se vyplatí při
využítí vozu denně?
Nejlepší je si to ukázat na příkladu.
Podívejme se na nejprodávanější auto v ČR , Škoda Fabia. Výkonem
srovnatelné motory benzinový 1.6 77 kW a naftový 1.9 TDI, taktéž
77 kW.
První koupíme zhruba za 300 000 Kč (průměrná spotřeba 6,9 l/100 km),
druhý za 365 000 Kč (průměrná spotřeba 4,9l/100 km). Budeme počítat
s průměrnou cenou Naturalu 95 31,30 Kč a nafty 29,40 Kč.
Aby bylo srovnání co nejobjektivnější, musíme přihlédnout i k tomu,
že povinné ručení a havarijní pojištění je ročně asi o pět tisíc
dražší u dieselového motoru. Za fabii s benzinovým motorem ročně
zaplatíme 5 000 Kč na povinné ručení, u naftového motoru 9 000 Kč.
Havarijní pojištění nás vyjde na zhruba 10 000 Kč. V příkladu budeme
počítat s dobou užívání vozu 5 let.
Teď budeme chvíli počítat. K hledanému počtu kilometrů dospějeme tak, že mezi sebou vydělíme hodnotu X, což je (cena auta s naftovým motorem + (povinné ručení a havarijní pojištění x doba vlastnictví vozu v letech)) – (cena auto s benzinovým motorem + (povinné ručení x doba vlastnictví vozu v letech)), a to vydělíme hodnotou Y, což je (cena benzinu x průměrná spotřeba benzinu) – (cena nafty x průměrná spotřeba nafty)). Výsledek vynásobíme stem.
V našem případě tedy
(365 000 + (19 000×5)) – (300 000 + (14 000×5)) = 460 000 –
370 000 = 90 000
(31,30×6,9) – (29,40×4,9) = 215,97 – 144,06 = 71,91
(90 000 / 71,91) x 100 = 125 156 kilometrů
V pětiletém cyklu užívání vozu nám tedy vyšlo, že koupit si fabii s naftovým motorem se nám vyplatí jedině, když ročně najedeme více než 25 031 kilometrů. Pokud bychom auto prodali dříve než za pět let, tak se nutný počet najetých kilometrů ještě zvyšuje.